Vimla mobilabonnemang
Rabatt första månaderna!Hallon mobilabonnemang
Halva priset de tre första månaderna!Fello mobilabonnemang
Halva priset första månaderna!Comviq mobilabonnemang
Som senior eller pensionär kan man många gånger få lite billigare abonnemang. Det är förstås välkommet då pensionen ofta inte är lika hög som lönen man hade när man arbetade. Det är främst mobilabonnemang som ger extra förmånliga priser till seniorer och pensionärer – då får man helt enkelt mer för pengarna.
Vem är senior?
När man räknas som senior ser lite olika ut för olika företag. Vissa räknar seniorer som alla över 55 år, medan andra drar gränsen vid 65 år eller när man gått i pension. Det är alltid viktigt att dubbelkolla vad som gäller så att man får alla de rabatter man har rätt till.
Mobiloperatörer som Vimla, Fello, Hallon och Comviq drar gränsen vid 55 år, medan Telia menar att seniorer är 60 och över, och Tele2 drar gränsen först vid 65 år. Vem som är en senior kan alltså skilja sig med hela tio år beroende på vem man frågar.
Mobilanvändning hos äldre
Hur äldre använder mobiltelefoner varierar väldigt mycket. Vissa ringer, skickar mess och surfar varje dag, medan andra inte ens äger en mobiltelefon. En mobiltelefon kan dock ge väldigt mycket trygghet, särskilt om man är ute och något skulle hända. Då har man alltid någonting med sig som man kan använda för att ringa efter hjälp om det inte finns någon i närheten. För den äldre som inte är särskilt teknikvan finns det särskilt framtagna mobiltelefoner som är lätta att använda och förstå med stora och tydliga knappar. Dessa senior-modeller finns både som smartphones och som klassiska modeller med bara sifferknappar.
Att välja mobilabonnemang som senior
Att välja mobilabonnemang kan vara svårt – särskilt när marknaden är så stor som nu. Det man behöver göra innan man väljer ett mobilabonnemang, varesig om man är senior eller inte, är att se över sina mobilvanor. Hur använder man egentligen sin telefon? Ringer man mest? Eller surfar man mycket på internet? Eller surfar man kanske inte allt?
I de flesta mobilabonnemang idag får man alla samtal och sms helt gratis – alla fall om de görs inom Sverige. Då behöver man egentligen bara se över hur mycket surf man tror att man behöver. Om man aldrig använder sin mobiltelefon till att gå ut på internet, skrolla Instagram eller skicka meddelanden över Facebook behöver man kanske inte särskilt mycket surf. Då kan man välja ett abonnemang med väldigt lite surf varje månad. Om man använder sin smartphone väldigt mycket och kanske går ut på internet flera gånger om dagen när man är ute på språng så behöver man kanske lite mer surf. Då kan man välja ett abonnemang med en stor surfpott.
Det är ofta surfpotten som bestämmer priset på abonnemanget. Ett abonnemang med mer surf kostar mer och ett abonnemang med väldigt lite surf kostar mindre. När man surfar på sin smartphone hemma när man är uppkopplad till sitt wifi så används inte surfpotten i abonnemanget. Det kan vara bra att tänka på när man ser över sina surfvanor.
Fördelar med ett seniorabonnemang
- Lägre månadskostnad
- Man får många gånger lite extra surf
- Med ett abonnemang behöver man inte tänka på att fylla på kontantkort, allt bara rullar på automatiskt
Frågor och svar om seniorabonnemang
I topplistan högst upp på vår sida har vi listat de mobilabonnemang vi rekommenderar för seniorer. Alla abonnemang tecknas utan bindningstid och har extra bra villkor för äldre användare.
Karma Mobil har ingen regelrätt pensionärsrabatt utan ger istället nya kunder deras ålder i rabatt under de första månaderna. Är dy 65 år gammal får du 65 % rabatt på ditt abonnemang under de två första månaderna.
Hos de flesta mobiloperatörer, som Vimla och Hallon som vi rekommenderar, blir man senior när man fyller 55 år. Man behöver alltså inte vara pensionär för att få tillgång till seniorrabatt.
Ja, Hallon ger rabatt till alla kunder som är över 55 år gamla. Med Hallons abonnemang får du fria samtal, sms och ingen bindningstid. Läs mer hos Hallon via länken högst upp i texten.
Seniorrabatt hos mobiloperatörer får du om du tecknar ett seniorabonnemang och bekräftar din ålder och ditt personnummer, med till exempel BankID.